Du har helt sikkert hørt om det før, men ved du egentlig, hvad der er? PR er en forkortelse for public relations. Det er et vigtigt værktøj for virksomheder. Har du en virksomhed, så arbejder du sikkert på at få noget god PR.
Mange virksomheder arbejder målrettet og bevidst med public relations. Det er ikke uden grund. Det er nemlig et godt værktøj til reklame og branding. Det kan kort sagt give flere kunder i butikken.
Hvad er public relations?
PR er et område inden for virksomheders kommunikation. Det er virksomhedens kommunikation i det offentlige rum. Altså i fx aviser, men også på kanaler som de sociale medier.
PR handler også om, hvordan virksomheden fremstilles og opfattes i medierne. Er der stor interesse for virksomheden og dens produkter, og hvad er der præcis interesse for?
Da public relations kommunikation ofte formuleres af udenforstående, er det en god, troværdig kilde for forbrugerne. Det er ikke virksomheden selv – eller medarbejdere i virksomheden – der skriver artiklerne i aviserne. Det er journalister, som ikke vinder noget på en øget omsætning i virksomheden. Altså kan forbrugerne have en anden tillid til den kommunikation. Den er troværdig.
Tillid er vigtig
Det faktum, at forbrugerne kan have tillid til public relations kommunikationen, er en vigtig faktor. Det giver god reklame. Det er nemlig omtale, men slet ikke ligesom de reklamer, der bombarderer forbrugerne alle steder fra. Det er ikke virksomheden selv, der siger ”se vores produkter”. Det er en udenforstående – måske upartisk – person, der fortæller om produkterne eller virksomheden.
At forbrugerne kan have tillid til kommunikationen og ikke føler, at de får den smidt i hovedet, gør den mere effektiv. Nogle forbrugere opsøger endda selv artikler og lignende om virksomheder. Når de læser om din virksomhed, så bliver de endnu engang mindet om, at den findes. De læser måske endda, at din virksomhed har nogle gode produkter.
Bliv brancheekspert
Med tålmodighed, vedholdenhed og en masse PR-arbejde kan du komme til at blive en ekspert, som medierne vender sig til. Deler du igen og igen din viden og dine råd om din branche eller dit produkt, så vil medierne til sidst komme til dig. Når de bringer en historie, som er relevant, så kan du blive bedt om at give en ekspertudtalelse. Det giver dig god PR.
Hvis du formår at blive den, medierne spørger, når det handler om din branche, så får du masser af omtale. Hver gang du står frem i medierne som ekspert, vil flere forbrugere opdage dig og begynde at tænke på dig som den bedste. Når de får brug for det produkt, du sælger, vil de vælge dit frem for konkurrentens. De har jo set, at du er dygtig.
Få PR-hjælp
Selvom PR er et vigtigt redskab, så er det hverken enkelt eller nemt at gå til. Det kan derfor være en god idé at få hjælp til arbejdet med virksomhedens public relations.
Med hjælp og rådgivning fra erfarne PR-folk kan din virksomhed nå langt. Du kan få masser af god PR.